De 101

De 101 beste barne- og ungdomsbøkene utgitt i Norge de siste ti åra – i alfabetisk rekkefølge. Hva som gjør hver av disse titlene fortjent til en plass på lista, står å lese i boka “101. De beste barnebøkene 2005-2015”. Der er bøkene også presentert med angivelse av målgruppe. Eneansvarlig for utvalget: Guri Fjeldberg.

 

1814: Nære på av Jon Ewo

Alt jeg sier er sant av Lisa Bjärbo

And, Døden og tulipanen av Wolf Erlbruch

Barbie-Nils & pistolproblemet av Kari Tinnen og Mari Kanstad Johnsen

Bare en hund av Michael Gerhard

Barsakh av Simon Stranger

Bella i barnehagen av Barbro Lindgren og Eva Eriksson

Bitching: En bok om jenter og mobbing av Liv Skotheim og Anna Holm Vågsland

Bomb dem! av Mikael Niemi

Brune av Håkon Øvreås og Øyvind Torseter

Bukkene Bruse på Badeland av Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund

Darlah: 172 timer på månen av Johan Harstad

Den forsvunne helten av Rick Riordan

Den mørke siden av månen av Tone Kjærnli

Den utrolige historien om den kjempestore pæra av Jacob Martin Strid

Det er ikke så farlig med meg av Jenny Jägerfeld

Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje av Jo Nesbø

Don Fridtjof av Anna Bache-Wiig og Lisa Aisato

Drakeguten av Asbjørn Rydland

Du & jeg av Katarina von Bredow

Dyrebare venner av Erna Osland

Dødslekene av Suzanne Collins

Eldprøva/Ildprøven av Lene Kaaberbøl

En gang av Morris Gleitzman

En pingles dagbok av Jeff Kinney

Engelbert H og den siste sjansen av Kim Fupz Aakeson og Per Dybvig

Ett sekund om gangen av Sofia Nordin

Faen ta skjebnen av John Green

Fallteknikk av Inga Sætre

Fuglevarsel av David Almond

Førstemamma på Mars av Gyrid Axe Øvsteng og Per Ragnar Møkleby

Garmanns sommer av Stian Hole

Gjøken av Bjørn Arild Ersland og Hilde Kramer

God natt, natt av Gro Dahle og Svein Nyhus

Handgranateple av Ingelin Røssland

Hedvig og Max-Olov av Frida Nilsson

Hei, det er meg! av Nina E. Grøntvedt

Helt hyper? ADHD ADD ABC av Mariann Youmans

Henrik And av Anna R. Folkestad

Himmelspringaren av Sissel Horndal

Himmelørnen av Gill Lewis

Hjelp – pappa slår! av Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz

Hundetanker av Tyra Teodora Tronstad

Hvem bestemmer? av Stina Wirsén

Hvis du lyver av Thomas Marco Blatt

I hunt killers av Barry Lyga

I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue

Ida og ulven av Camilla Kuhn

Ingen som røyker hopper strikk av Linde Hagerup

Ingenting av Janne Teller

Jakob og Neikob: Tjuven slår tilbake av Kari Stai

Jakten på Jennifer Jones av Anne Cassidy

Jeg er Zlatan av Zlatan Ibrahimović og David Lagercrantz

Jeg vil ha tilbake hatten min av Jon Klassen

Jenta fra Mars av Anna Woltz og Vicky Janssen

Jorda rundt på 29 bokstaver av Kristin Roskifte

Kampen mot superbitchene av A. Audhild Solberg

Kan jeg …? av Petter Lidbeck og Lisen Adbåge

Kiffe kiffe i morgen av Faïza Guène

Kirkegårdsboken av Neil Gaiman

Kjenner du kjempen? av Maranke Rinck og Martijn van der Linden

Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? av Bjørn Sortland

Leo får en liten onkel av Tiril Valeur

Malala av Malala Yousafzai og Patricia McCormick

Min venn Boris av Mats Wänblad og Pelle Forshed

Mirakel av R.J. Palacio

Mitt lykkelige liv av Rose Lagercrantz og Eva Eriksson

Monsteret kommer av Patrick Ness

Myggsprayen av Bjørn F. Rørvik og Per Dybvig

Natt på Frognerbadet av Sverre Henmo

Nordover med Nansen mot Nordpolen av Bjørn Ousland

Nysgjerrig på edderkopper av Dagny Holm

Nærmere høst av Marianne Kaurin

Nært – sært – spektakulært: 63 naturfaglige triks og eksperimenter av Andreas Wahl

Når alle sover av Nicolai Houm og Rune Markhus

Odinsbarn av Siri Pettersen

Oppfinnelsen av Hugo Cabret av Brian Selznick

Ordfabrikken av Agnès de Lestrade og Valerie Docampo

Pling i bollen – fine og ufine barnerim av Ingvild H. Rishøi og Bendik Kaltenborn

Reiseboken: Ikke for foreldre av Michael Dubois, Katri Hilden og Jane Price

Rekrutten av Robert Muchamore

Rosas buss av Fabrizio Silei og Maurizio A.C. Quarello

Samira og skjelettene av Camilla Kuhn

Sammen for alltid av Guus Kuijer

Sangen om en brukket nese av Arne Svingen

Schakendas bakeskole: Rekrutter fra bakeriet i Lom av Morten Schakenda og John Rørdam

Sirkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren

Sjakk: Slik blir du helt konge av Ellisiv Reppen og Flu Hartberg

Sommerregler av Shaun Tan

Spille i band: Alt du må vite og mere til av Gustav Lorentzen

Spøkelseshuset av Kazuno Kohara

Super av Endre Lund Eriksen

Svein og rotta på lab’en av Marit Nicolaysen

Så lenge jeg lever av Sally Nicholls

Sånt som er av Svein Nyhus

Tonje Glimmerdal av Maria Parr

Ulla hit og dit av Kari Tinnen og Siri Dokken

Vaffelhjarte: Lena og eg i Knert-Mathilde av Maria Parr

Vaffelmøkk av Tore Renberg og Øyvind Torseter

Verdas søtaste turist av Rune Belsvik

Veslebror ser deg av Cory Doctorow

 

Basic CMYK

Boka som presenterer hver av titlene er til salgs hos Gyldendal.

 

30 thoughts on “De 101

  1. Eli Aleksandersen

    Utfordrer deg til å lese “Stor Kylling”, “Blyanten” og “Da Birger Sand ble syk” fra Goboken, Turid!

    Reply
    1. Anne-D

      Blyanten er ei flott bildebokforteljing å formidla! Spenningsnivået på slutten er mest ikkje å halda ut for barnehagegruppene eg har lese boka høgt for. Tilråast på det sterkaste for 3-7 år.

      Reply
  2. Tone

    Jeg ser at Schakendas bakebok er eneste kokebok på listen og at den dermed er å anse for den beste kokeboken for barn for tiden. Det er jeg ikke enig i. Jeg har en 8-åring som er veldig interessert i baking og er god til å lese. Likevel har hun aldri brukt Schakendas bok selv på grunn av den ekstreme mengden tekst. Når vi har testet oppskriftene, som er gode, har jeg skummet alle digresjoner og innfall og lest opp det som er relevant for selve bakingen. Selv for en voksen, er det plagsomt mye tekst. For en barn blir dette lett en ugjennomtrengelig vegg av småprat som hinder mot kokkegleden.
    8-åringen refuserte denne boken, men elsker Donald Ducks kokebok utgitt midt på 80-tallet. Der er det korte tekster og oversiktig ingrediensliste og oppgaveliste som er lette å utføre. Etter denne erfaringen, mener jeg en god kokebok for barn skal være stikkordspreget og oversiktlig, dvs det motsatte av bakeboken til Schakenda.

    Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      Hei Eli. Goboken har vært flinke til å sende meg bøker til vurdering. Jeg fortrekker serien “Min første 123”, en både morsom og engasjerende og pedagogisk innføring i å telle. Den var med nesten helt til siste runde, men har til slutt måttet nøye seg med notisplass i “101”-boka.

      Reply
    2. gurifjeldberg Post author

      Hei Tone. Enig med deg i at Schakendas bakeskole har mye tekst, men for en tekst! I presentasjonen av boka anbefaler jeg å lage små gule lapper med kortere instruksjoner dersom barn i småskolen skal bruke den på egenhånd. Interessant at det er Donald Ducks bok som gjelder hjemme hos dere. Den var for gammel til å bli tatt i betraktning til mitt utvalg.

      Reply
      1. Tone

        I en ARK-butikk i Trondheim hadde de en egen hylle med kokebøker for barn. Det var flere som går i inspirasjons/småprat-fella, men flere hadde gode oversiktlige ingreidenslister og instruksjoner. Tina har laget en som er fin, men med veldig avanserte oppskrifter. I tillegg var det et par fra Ella’s kitchen som virket bra, men innholdsmessig var det en ringpermsak med innebygget permstativ som var soleklart best. Jeg hadde kjøpt den tvert om den ikke hadde vært knallrosa med prinsesser og cupcakes på forsiden.
        Donald Ducks oppskrifter sender oss jevnlig tilbake til 80-tallet, med enkle oppskrifter en 8-åring fint klarer alene eller med litt hjelp. Dessverre er den veldig vanskelig å få tak i. Forhåpentligvis kommer det en barnekokebok-rack i Oslo også etterhvert, så vi får fornyet menyen. 🙂

    3. gurifjeldberg Post author

      Hei Tone. Jeg vurderer Schakendas bakeskole som mer enn en bakebok. Den er også en innføring i bakeryrket. Blant mangfoldet av kokebøker har jeg valgt å trekke fram Annabel Karmels “Barnas første kokebok” (Damm 2006) i notisen som følger Schakendas bakeskole. Den fungerer bedre for de yngste barna med sine bildeserier av trinnvis fremgangsmåte i 25 varierte oppskrifter. Kjenner dere til den?

      Reply
  3. Shangrila Navitas

    Leste du Snusen & Tinni…? Den har fått alt for lite oppmerksomhet. Jeg som bestemor elsker boka og leser den ofte høyt for mine barnebarn.

    Reply
  4. May Ruth B. Kaardahl

    Savner “Mine to oldemødre” av Lisa Aisato N’jie Solberg. Den er nydelig! Ellers er det en kjempeflott liste!

    Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      Nei, Harry Potter er ikke med selv om de siste bøkene har høy kvalitet. Problemet er at de ikke fungerer frittstående, man må ha lest hele serien. For slike serier er det førsteboka som gjelder, og den kom for tidlig til å være innafor tidsspennet jeg har begrensa meg til.

      Reply
  5. christian

    Supert med en sånn fin liste! Her er det bare å ta for seg av godbiter 🙂 Savner noe av Tor Åge Bringsværd. Han er min favoritt både som forfatter og oversetter av barnebøker.

    Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      Den første bildeboka, “Johannes Jensen føler seg annerledes” (Henrik Hovland og Torill Kove), er for gammel til å komme med. Testleserne er positive, men når jeg lar dem velge mellom to, fortrekker de oftest en bildebok uten voksen hovedperson.

      Reply
  6. Marion Gimsøy Stavsøien

    Hei!
    Interessant liste! Hvilke kriterier har du lagt til grunn for utvalget, har du stått for utvalget alene, eller har dere jobbet flere sammen med dette? Jeg skulle likt å høre mer om prosessen bak.
    Vennlig hilsen Marion

    Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      Hei Marion. På denne bloggen har jeg skrevet flere artikler om alt arbeidet med å velge bøker. Du kan også høre meg fortelle om arbeidet i en podcast hos VG pocket. Søk etter “De beste barnebøkene” i iTunes. Programmet er gratis.

      Reply
      1. Marion Gimsøy Stavsøien

        Hei! Ja, jeg så meg selvfølgelig rundt først etter jeg postet spørsmålet mitt. 🙂 Kom inn hit via facebook. Interessant prosjekt! Skal studere det mer senere.

  7. Yngve

    Dette er super forbrukerjournalistikk. Jeg sliter med å finne gode bøker å anbefale for barna/ungdommene mine så dette er nesten perfekt. Hva med noen ord om hvilket alderstrinn de ulike bøkene passer for etter hver bok?

    Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      I boka “101” er alle de utvalgte titlene merka med alderskategorisering, og noen ganger også noen ord om hvem de kan passe best for uavhengig av alder. Jeg har latt være å gjøre det på lista her for å spare litt bonus til bokkjøperne.

      Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      Kinkig spørsmål det der. Veldig glidende overgang mellom ungdomsbøker som egner seg best for de eldste tenåringene og voksenbøkene. Her er det forlaget som bestemmer målgruppe. Aller mest i grenseland i utvalget er “Kiffe kiffe i morgen” som er utgitt som voksenbok, men skrevet av en tenåring og prisbelønt som ungdomsbok i Norge. Begge disse bøkene har mye å tilby voksne, men jeg mener også de er blant det beste for elever i videregående skole.

      Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      De er representert ved “Myggsprayen”, som er seriens mest utlånte ved norske bibliotek. Men er varierer det veldig hvilken bok i serien folk foretrekker. Hvilken er din favoritt?

      Reply
  8. Reidun

    Hei,
    kunne du ha laga ei oversikt over alle bøkene der du skriv sjanger, målgruppe, tema osv.?
    Det hadde gjort det mykje lettare for meg som norsklærar å sortere ut kva som kunne vere aktuelt å presentere for klassa.

    Reply
    1. gurifjeldberg Post author

      Hei Reidun. Hvis jeg hadde vært rik, skulle jeg gjerne vært mer detaljert her på bloggen. I stedet er det sånn at du må kjøpe boka for å få all den informasjonen du etterlyser. Der kan jeg til gjengjeld love registre med tydelige aldersangivelser, og tekster som gjør det lett å vite hvilke lesere de ulike bøkene kan passe for.

      Reply

Leave a Reply

